Každý den je v truckracingu důležitý
![Šampionát závodních tahačů na okruhu v Mostě](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2012/09/mos_ne2_005.jpg)
Jedna z největších motoristických událostí roku je za dveřmi. Už tento víkend na mosteckém autodromu zaburácí obrovská pěti a půltunová monstra. Závodní okruh v Mostě hostí osmou zastávku Mistrovství Evropy závodních tahačů. Diváci by však měli pamatovat, že truckracing není jako Formule 1, kde je nejsledovanější jediný nedělní závod. V tahačích mají pro šampionát oba víkendové dny stejnou váhu.
Program na autodromu začíná už v pátek volnými tréninky. „Závody jsou na programu vždy dva v sobotu a dva v neděli. Není to tak, že by se v sobotu odehrála kvalifikace a v neděli akce vyvrcholila jediným závodem jako právě ve Formuli 1. Tady mají oba dva dny stejnou váhu, a proto je i samotný program doslova totožný, takže se diváci nemusejí bát, že o něco přijdou, pokud dorazí třeba jen v sobotu. Jejich podpora je pro nás důležitá v obou dnech,“ vysvětlil manažer stáje MKR Technology Karel Neffe.
Volné tréninky umožní auto lépe nastavit a zjistit aktuální stav. Pro šampionát začíná být výrazně důležitá až kvalifikace, po které se prvních deset nejrychlejších postaví do rozhodujícího měřeného tréninku tzv. „superpole“. Právě z něj vzejde rozložení na startovním roštu hlavního závodu, kde vítěz bojuje o 20 cenných bodů do hodnocení šampionátu. „Superpole je vždy takřka tím nejdůležitějším, protože jeho vítěz má před sebou otevřený prostor a pokud neudělá nějakou chybu nebo se nedostane do karambolu, má velkou šanci na výborné umístění. Jakmile je už pilot mezi ostatními, tak se už zvyšuje riziko kolize,“ vysvětlil Karel Neffe.
O polovinu bodů, tedy deset za vítězství, pak jezdci bojují v odpoledním „hendikepovém“ závodě, kde si prvních osm pilotů z hlavního závodu vymění na startovním roštu své pozice, takže vítěz startuje jako osmý. „Tento závod je více pro diváky, protože tahače do sebe tím pádem, jak se tlačí dopředu, i více naráží. Z hendikepu bývají velmi nešťastní mechanici, protože auta po něm bývají často dost očesaná,“ usmál se manažer týmu MKR Technology, který zve diváky na autodrom do Mostu na oba atraktivní dny, které budou doplněny závody Renault Clio Cup Bohemia a především Formulí Renault 2.0. „Loni se nám v Mostě povedl v truckracingu historický výsledek, kdy všichni tři naši piloti obsadili celé slavnostní pódium. I letos startujeme v téhle legendární sestavě, takže se diváci určitě mají na co těšit,“ mrknul Karel Neffe, když připomněl, že na černo-červených renaultech jede s trojkou Adam Lacko, se čtyřkou Markus Oestreich a se šestkou Markus Bösiger.