Král králů – Bugatti Veyron
![](https://www.griptv.cz/wp-content/uploads/2012/06/Bugatti-Veyron-White-Cars.jpg)
Když se v roce 1968 objevil Shelby Cobra GT 500 KR – King of the Route (Král silnic), tak nikdo zřejmě ani netušil, jak má takový král silnic vypadat. Upřímně mohu říci, že proti Shelbymu nic nemám, ale i já, stejně tak jako všichni, které znám, si krále silnic představují trochu jinak. Pod pojmem král silnic si představím mnohé… auto lehce řiditelné, pohodlné, ale zároveň velmi rychlé a neskutečně výkonné… prostě královské auto ve všech směrech. Udělejte místo a natáhněte červený koberec! Král přijel. Přijel Bugatti Veyron.
Teď si možná myslíte, že jsem upadl a ještě ke všemu mne těch 2 500kg Veyronovy váhy přejelo. Ne, absolutně ne. Vím, co říkám. Bugatti Veyron je skvělé, naprosto perfektní a krásné. Zprvu jsem si jeho design nějak zvlášť neoblíbil, ale postupem času jsem se do něj zamiloval. Budete na něm milovat úplně všechno. Je to láska na celý život. Vzhledem k jeho ceně rozhodně. Ceně, která přesahovala 30 miliónů. Ale to už je jedno, protože nový stejně už nikde nekoupíte. Možná si říkáte, že v Buggati si pískají, když prodali všechna auta s takovou cenovkou. Nepískají. Veyron je jeden z nejztrátovějších projektů. Nevydělal ani halíř. Ale Volkswagen, kterému Bugatti patří, chtěl asi zazářit. Chtěl asi zazářit tak velmi, že raději do modelů Jetta a Golf z devadesátých let dával levnější součástky, aby na výrobu Veyrona našetřil. Veyron je vrcholem automobilového inženýrství. Stojí za to ho znát, ať již máte auta rádi nebo ne. Je tak šílené, a zároveň tak dokonalé, že mne v souvislosti s ním napadá jediné – srovnání s lidským tělem.
Lidský mozek zpracuje za vteřinu 109 informací rychlostí 270 km/h. To není dost na Veyron. Za 4 dny prodýcháme tolik vzduchu, co Bugatti Veyron spotřebuje za minutu jízdy pod plným plynem. Lidské tělo může kýchnout nebo zakašlat až rychlostí 480 km/h. To už se dá, tady jsme lepší než Veyron. Podle šéfa automobilky na Veyronu není nic, co se dá označit za normální a slovo dokonalost nestačí k jeho vystižení. Pojďme se tedy společně podívat, jak se vyrábí něco, co v některých směrech předčí i něco tak neskutečně dokonalého jaký lidské tělo bezesporu je.
Když v roce 1909 zakládal Ettore Arco Isidoro Bugatti svoji firmu, nikdy ho nenapadlo, co jednou ponese jeho jméno. Firma Bugatti i po velkých úspěších ovšem po letech “umírá“, stahuje se do ústraní, kde čeká na své znovuzrození. To přichází v roce 1998, kdy Volkswagen bere Bugatti pod svá křídla. V roce 2000 se objeví myšlenka postavit superauto. Extrémně rychlé a výkonné auto. Prostě auto, které ještě nikdy nikdo nepostavil. Již v roce 2000 byl výkon plánován na 1000 koňských sil. Oukej, fajn, odklepnuto. Postavíme to! Bugatti pod koncernem VW opět začal žít. Ovšem jaký motor bude Bugyho pohánět? Po pěti letech přichází vrchol inženýrství – dvakrát spojený osmiválec do V. Motor W16. Aby motor měl patřičné parametry rychlosti apod., je přeplňován. A to hned čtyřikrát. Čtyři turba plní šestnáctiválec tlakem. Motor s obsahem 8 litrů. To je hodně. Tento výkvět moderní technologie se staví v malé místnosti, ve které 8 specialistů staví motor ručně. Motor je kompletně vyroben z materiálů, které jsou výhradně určeny pro letadla. Šestnáctiválec má více jak 450 dílů a jeho sestavení trvá 4 týdny.
Když je motor sestaven a pečlivě počítačem proměřen, je odvezen na testy. Nikdo neví, co testy přinesou. Technici neví, jestli rovnou exploduje celá továrna, nebo začne z výfuku létat popcorn. Místnost, ve které se motor testuje, je maximálně chlazena a zabezpečena. Proč? Protože první test motoru, který měl být namontován do Veyronu, vytvořil takové teplo, že chybělo málo a střecha továrny shořela. Tak ohromný až megalomanský je motor Bugatti Veyron. Teplo je vedlejším produktem motoru, které musí být co nejrychleji odvedeno. Motor W16 má ve skutečnosti výkon vysoce přes 3000 koní, ale 2/3 toho všeho je teplo. Takže nám zbývá „ubohých“ 1000 koní. Další zajímavostí je, že když se původně Bugatti testoval, dal se na prototyp klasický výfuk vyrobený z běžných materiálů. Okamžitě se musel první silniční test ukončit. Z výfuku totiž šlehaly dvoumetrové plameny. Výfuk byl upraven na jeden větší, dvojitý, který dominuje zádi, a dva o něco menší, které jsou pod autem. Samozřejmostí je použití materiálů z kosmických lodí kvůli životnosti. Teplo je opravdu hlavní nepřítel Bugatti, proto je vůz velmi dobře chlazen. Chlazení mají na starosti ručně skládané chladiče. Chladiče sestaveny z 30 plátů. Výroba jednoho chladiče trvá 15 hodin. Na Veyronu najdeme těchto chladičů deset. Vlastní chladič má i polohovatelné křídlo.
Bugatti Veyron je tak silné a technicky promyšlené, že slovo supersport je pro něho málo. Veyron patří do ligy výjimečného auta. Kromě motoru, tomu nasvědčuje mnoho ostatních faktorů. Například auto uslyšíte již z dálky, dříve než ho uvidíte. To není nic zvláštního. Ovšem u Bugatti neslyšíte zvuk výfuku, ale zvuk sání. Motor opravdu potřebuje ohromné množství vzduchu. Mimořádná je i převodovka, která řadí přesně za 115 milisekund, což je rychlost mrknutí lidského oka. Převodovka je tak silná, rychlá a namáhaná, že Bugatti muselo vyrobit svojí vlastní dvojspojkovou robotickou převodovku. Díky skvělé synchronizaci motoru a převodovky zrychlí Veyron z nuly na sto za 2.5 vteřiny. Tipněte si za kolik to zvládne na 300 km/h. Za… neuvěřitelných… 16… vteřin. Mnoho ostatních osobních aut je v takovém okamžiku teprve kus za stovkou. Pokud ovšem Veyron disponuje těmito rychlostními vlastnostmi, je také nutné ho dokázat zastavit. O to se starají nejsilnější brzdy na světě. Brzdy, které musí vydržet žár tisíce stupňů, vyrábí stejná firma, která vyrábí brzdy pro letadla Jumbo Jet. Karbon – keramické brzdy zastaví Veyron z 400 km/h do 10 vteřin. Ovšem to není pouze jejich zásluha. Auto kombinuje dva typy brzd. Klasickou brzdu a aerodynamickou brzdu. Vzadu na Bugatti Veyron najdete obrovské křídlo, které v klidu ani nevidíte, protože dokonale splývá s karoserií. Může se ovšem vysunout a to celkem do čtyř pozic: brzdění, chlazení, maximální rychlost, normální jízda. Právě díky obrovskému křídlu může Veyron nejen zastavit, ale hlavně dosáhnout maximální rychlosti.
Křídlo Veyronu ovládá speciální senzor, který je opět, jako vše ostatní, vyráběn ručně. Je vyráběn mikroskopicky a je opravdu malý. Ovšem je to nejrychleji pracující součástka na autě, díky rychlosti své odezvy. Když je senzor vyroben, putuje do Heggemann Aerospace, tato firma, která překvapivě opět vyrábí součástky do letadel a raket, vyrábí dvě velmi složité věci – křídlo a vše s ním spojeno + palivový systém. Křídlo je nejsložitější a nejdražší věc na autě a musí fungovat rychle a dokonale. Systém křídla je tak složitý, že dokáže řídit i velká křídla u letadel, jakým je třeba Boeing. Inženýrovi trvá 19 hodin, než postaví jedno křídlo pro Veyron. Heggemann vyrábí i palivovou nádrž, do které můžete tankovat pohodlně z obou stran auta. To ovšem není její jediný účel. Nejdůležitější je, že musí z nádrže pumpovat palivo 8x rychleji než u vaší Octavie. Pokud vám to přijde jednoduché, tak výrobcům Bugatti ne. První nádrž se vyráběla 4 roky. Dnes má palivový systém 250 různých dílů, což je pětkrát více než je běžné, a vyrábí se 4 dny. Kola dělají auto a u Bugatti obzvlášť pneumatiky. Když se Veyron testoval, nikdy nedosáhl požadovaných výkonů na silnici hlavně kvůli pneumatikám. Nikdo nevyráběl gumy pro takovou zátěž a rychlost. Michelin vzal vše do svých rukou a pod názvem Super Sport vzniká speciální pneumatika pro Veyron. Nejdříve vyrobili dva druhy gum. Jednu pro provoz a druhou verzi pro závodní trať. Když to viděl šéf Bugatti, tak řekl: „Skvělé, a teď je spojte v jednu.“ S velkým úsilím se tedy vše povedlo a vznikla nejdražší a zároveň nejvýkonnější guma na světě. Jenže aby guma, která se vyrábí hodinu a ne vteřinu jako ta na vaší Octavii, musí se podrobit testům. Michelin vyrobil speciálního robota, který testuje gumu ve všech podmínkách, které řidiče Veyronu mohou potkat. Pneumatika má maximální rychlost 442 km/h.
Když je tedy vše od motoru přes křídlo až po pneumatiky vyrobeno, putuje auto do finální verze sestavení, do oficiální továrny Bugatti. Zde najdeme 17 specialistů přes všechno, co se aut týká. Auto je zprvu sestaveno do třech velkých částí. Přední část, ve které je uložení pohonu 4×4, spojky Haldex a vůbec celý předek auta. Druhá část je dvoumístný kokpit vozu tvořený z jednoho kusu tzv. monokoku, který je nejsilnější na světě. Třetí díl auta je zavěšení, motor, křídlo. Tyto tři kusy auta jsou na hydraulických tyčích s pojezdem, aby byl pohyb kolem auta a přístupnost k jednotlivým dílům opravdu velká. Jednotlivé části jsou spojeny 14 šrouby z titanu. Jeden šroub stojí 2000 Kč. Pochybuji, že ho v OBI mají. Když je vše namontováno, otestováno a zapojeno, tak se auto vydává na silniční test. Zde se ověří vše, především maximální rychlost. Veyron je ovšem cejchován na každodenní maximální rychlost 350 km/h. Jak tedy jet 400 km/h? Není nic jednoduššího. Sedněte si do Veyronu, zastrčte klíč a nechte Veyron nastartovat. Vezměte druhý klíč, který k autu dostanete, zasuňte ho do zdířky u dveří a otočte. Okamžitě se zadní křídlo nastaví do polohy pro dosažení maximální rychlosti a tlumiče se z výšky 12,6 centimetrů sníží na 6,2 centimetrů. Už stačí jen dupnout na plyn. Jakmile vůz dosáhne rychlosti 407km/h, tak putuje zpět do dílny Bugatti, kde je ve speciálním světelném tunelu dokonale umyt a vyleštěn. Potom je zabalen a putuje k zákazníkovi.
Bugatti Veyron má dokonale stabilní výkony díky složitosti své výroby. Je stavěn tak, aby 400km/h dosáhl i za několik dlouhých let po své výrobě. Ano, pneumatiky stojí přes 750 000 Kč a musíte je kvůli bezpečnosti každých 20 000 km měnit, ale stojí to za to. A nejlepší na tom všem? Řídí se jako VW Golf. Jednoduše a hladce. Nic složitého nečekejte. Je to pořád auto. Tohle vás zabít nechce. Zabít vás nechce ani verze Grand Sport, která je v kabrioletu. Další verzí Veyronu je rychlejší Super Sport, který má o 10 km/h vyšší maximálku, více koní a větší zrychlení. Je lehčí a celý z karbonu. Po této verzi Veyron na dlouhou dobu zmizel. Nyní se objevil znovu. Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse kombinuje to nejlepší z kabrioletu a z verze Super Sport. Cena je 50 000 000 Kč. Koho zajímá finanční krize? Krále silnic rozhodně ne!
Váš Petr „Grip Stig“ Horáček